VNITŘNÍ REŽISÉR aneb NĚKDY NEJDE O ŽÁDNÉ „BLOKY“

Na čtení přišel muž, který měl problémy ve vztazích. Stávalo se mu, že šel do vztahu naplno, věřil mu a plánoval ho alespoň pár let dopředu, druhá strana však jaksi ze vztahu překvapivě odešla. S tímto zadáním v situaci po dalším rozchodu, který mu způsobil velký žal, na čtení přišel.

Když jsme se dívali, o co jde, ukázala se nám postava vnitřního „režiséra“, který má jasnou představu, jak to má vypadat, aby vztah byl dobrý a chtěl po „hercích“, aby dobře odehráli svojí roli – chápej jako „hezky podle předlohy“. Takže jakmile se na horizontu objevila nová možnost „vážného vztahu“, vnitřní režisér se nastartoval a začal s nadšením inscenovat hru. No a ono to nikdy nedopadlo, protože je jasné, že když žijeme ve vztahu podle toho, jaký by měl být a ne tak, jaký reálně je, nemůže mít dlouhé trvání.

Vnitřní režisér

Co tedy s režisérem? Tato postava je jaksi pomýlená a tím, že se snaží působit znovu a znovu na nesprávném místě, taky hodně frustrovaná. Režisér to vidí tak, že se snaží udělat fakt dobrou hru a jeden herec mu furt neočekávaně odejde ze scény. Nejdřív tedy herce prosí a nechce se mu věřit, že se taková věc stala. Pak se naštve a říká si i všem kolem, že to stejně nebyl dobrý herec.

Tato vnitřní postava je však zcela zřejmě výrazným nositelem mužských kvalit čteného muže: jasnosti, vize, přesné představy jak má co fungovat a vypadat, aby to bylo správně, preciznosti, detailnosti až perfekcionismu a arogance, kdyby bylo potřeba hledat kompromis. Tuto postavu nejde z energetického systému odklidit, vyčistit ani nic podobného, bylo by to, jakoby jsme chtěli amputovat ruku. Režisérovi je potřeba dát projekt, kde může realizovat svoje talenty. A takhle to bývá často. Máme ohromné schopnosti, chceme je ale realizovat na nesprávném místě.

Najít energii průchod

Z energetického hlediska dává smysl pouze to, najít režisérovi vyžití a tak odklonit jeho pozornost do oblasti, kde je jeho energie produktivní. A tak jsme se společně ptali, co by to bylo, v čem by se vnitřní režisér mohl realizovat, aby byl šťastný a naplněný? A tak začala cesta hledání pracovní vize. „Řešení“ našich problémů jsou někdy takto paradoxní: Muži se nedaří vytvořit dlouhodobý vztah, protože nemá pracovní projekt, ve kterém by realizoval své talenty. Dává to nějaký logický smysl?

No a co se stane, když se režisér začne realizovat jinde? Herec, který muže zastupuje na scéně, zjistí, že zůstal bez textové předlohy. A v momentě, kdy se ukáže na obzoru postava do páru, bude muset začít zkoumat, co se mu vlastně ve vztahu líbí, jaký by ho právě on chtěl mít a reagovat na to, co je. A bude to dělat poprvé v životě.